Livet begynte i havet. Det er anslått at verdenshavene er hjem til over to millioner ulike arter, og så mye som 91 prosent av livet her kan fortsatt være uoppdaget!

Til tross for disse enorme mengdene med liv, er vi utrolig nok i ferd med å fylle havet med enda større mengder med søppel.

Fortsetter vårt forbruk av plast å øke i samme tempo som nå, vil vekten av plast i havet være større enn vekten av fisk i 2050.

Vi vil stoppe forsøplingen og redde livet i havet! Bli med oss i kampen for å få en slutt på at plast og annet søppel havner i havet og tar livet av dyrene som bor der. Bli Havfadder!

© Bård Løken/WWF Verdens naturfond

SøPPEL I HAVET

Hvert minutt ender 15 tonn plast opp i havet! Og mengden bare øker. Dersom utviklingen fortsetter anslås det at 60 tonn plast vil havne i havet hvert eneste minutt i 2050. Da vil også mengden plast i havet overstige mengden fisk. Vi vil rett og slett ha ødelagt verdens hav.

Bare 20 prosent av søppelet som havner i havet kommer fra aktivitet på havet, som fiskeri, petroleumsindustri og shipping. Det vil si at hele 80 prosent kommer fra det vi gjør på land – enten det er en plastpose som blåser bort, en heliumsballong som mistes eller avfall fra storindustrien som dumpes.

© Shutterstock

LIVET I HAVET

Alle dyr og leveområder i havet blir påvirket av søppelet. Plast er kanskje den største enkelttrusselen. Dyrene som lever i havet, fra de minste plankton til de største hvalene, får i seg plast. Plast utgjør en direkte dødsårsak som rammer stadig flere dyr.

En stor utfordring er at når tiden går, brytes plasten stadig mer ned og ender opp som det vi kaller mikroplast. Altså veldig små, nesten usynlige plastbiter. Men de er fortsatt like skadelige. Sjøfugl er spesielt utsatt, og for eksempel har hele 95 prosent av alle havhester undersøkt i Nordsjøen plast i magesekken.

© Joar Haaland

HVA GJøR WWF?

Først og fremst jobber WWF for å forhindre at nytt søppel havner i havet. God avfallshåndtering og resirkulering av plast er noe av det viktigste vi kan gjøre for å klare det. Alle kan bidra her!

Men problemet er enormt og løsningene må være større enn hva hver enkelt av oss kan gjøre hjemme. Derfor trenger vi flere faddere som vil være med å støtte arbeidet for å få til de store endringene.

© Megan Lorenz

BLI HAVFADDER

Norsk natur er vakker, vill og unik. Noen av de mest spektakulære områdene vi har er havet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja og den spesielle naturen som finnes her.

Flertallet av norske politikere vurderer å tillate oljeboring her. Nå er tiden inne for å si tydelig ifra: dette kan vi ikke tillate!

Vårt arbeid

VI VIL REDDE HAVET!

Søppel i havet er et enormt problem for livet der. Rundt én million sjøfugler, hundre tusen marine pattedyr og et ukjent antall andre dyr og fisker skades eller dør unødvendig hvert år.

Skal vi redde livet i havet, må vi handle nå og få stoppet mengdene med ny plast fra å havne i havet. WWF vil stoppe forsøplingen av verdens hav – og vi trenger din hjelp!

WWF jobber for å:
• Hjelpe land til å lage infrastruktur og systemer for å håndtere avfall – over hele verden.
• Rydde opp i våre egne farvann. Norge kan, bør og skal rydde opp sitt eget avfall – og det er mulig.
• Sørge for at produsenter over hele verden tar ansvar for alt plastavfall de bidrar til.